23.1.09

Şoför Nebahat! Bırak o sigarayı


Bugün TRT 1'de Şoför Nebahat'ı izledim, en son kaç yıl önce izlediğimi düşünerek. Böyle TRT diye büyük büyük yazıyorum, geleceğim nedenine birazdan. Aslında TRT ya da başka bir televizyon kanalı fark etmiyor, eski filmlerin tadı bir başka, kokusu ise hala burnumda

Canım Nebahat, o sigarayı o hızla iç bir beş-on yıl daha, bak bakalım ne kalıyor senden geriye? Hoş diyene bak! Neyse mevzu benim dumanla mesaim değil elbette, mevzu yaklaşık iki saat boyunca devlet televizyonundan yükselen dumanlar.

Filmin konusu da, şarkısı da unutulmamıştır eminim. Ekmek parası uğruna şoförlük yapan genç bir kızı anlatır. Fatma Girik tam bir "Erkek Fatma"dır. Erkek olmanın ilk koşulu da hiç kuşkusuz sigara içmektir. Yani altına pantolon, başına kasket geçirmekle olmaz bu iş, illa eline bir de sigara alacaksın. Almakla da kalmayacak, hiç bırakmayacaksın. Hani neredeyse son tecavüz teşebbüsü sahnesinde elin kolun bağlı olmasa, o halde bile içecek kadar.

Benim kuşak bu filmlerle büyüdü, hiç garipsemedik o sigaralı sahneleri. Ama devir değişmiş, devir değişirken biz de değişmişiz. Onca yıl sigara içtim, onca yıl televizyon izledim ve durdum durdum bu filmi izlerken "ne şimdi bu??" dedim! Ve öyle haklıydım ki, kendimle gurur duydum! Demek çok leziz kalıplanmışım bu yıllar geçerken ve sigaraya görüntü yasağı uygulanırken. Malum, artık mafya babaları bile sigara içmiyor filmlerde.

O değil de, hakikaten ne şimdi bu? Tam iki saat bu sakınılan milletin evlatları sigarayı büyük bir keyifle tüttüren çok sevdiği oyuncuları izledi. Hayır izlemesin demiyorum elbette, nostaljinin tadı en az sigara kadar hüzünlüdür, ve hüzün de bize çok yakışır. Ve fakat "sigara öldürür"...

Şimdi, bu sigara denilen keyif verici madde sadece son dönem filmlerinde, dizilerinde mi öldürücü oldu? Evet öyle oldu herhalde, yok değilse benim kuşağın suçu günahı neydi ki mavi gözlerine yandığımın "Erkek Fatma"sı pek bir özendirdi, sevdirdi bu mereti bize? Sadece Fatma değil elbet, ne Nalanlar ne Feritler gördü bu gözler kahrından keyfinden sigara tüttüren.

Haydi diyelim ki o zamanlar masumdu sigara, ne ziyan iş olduğu yeni anlaşıldı. Yere bakan yürek yakan! Tamam, madem kötüdür sigara, o zaman sevilen örnek alınan rol model bellenen kamera önü insanları, içmesin bunu kamera önünde. Hatta mümkünse külliyen ersinler ve kamera arkasında da içmesinler, çıkmasınlar öyle ellerinde sigarayla insan içine. Pek ala, pek güzel. Ama ya Şoför Nebahat ne yapacak? Bu saatten sonra o güzelim filme mozaik mi döşeyeceğiz? Altına üstüne ibare mi koyacağız "bilmem kaç yaş öncesi izlemesin, aman ha özenmesin" diye?

Çözümü bilmiyorum da, durum şudur ki: Bu devletin televizyon kanalı, bugün yaklaşık iki saat boyunca tüttürmüştür.

Hiç yorum yok:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin