23.1.09

Nazım Hikmet Ran


Nazım Hikmet Ran 15 Ocak 1902, Selanik doğumludur. Ailesini incelediğimizde, toplumda tanınan bir çok insanla karşılaşırız. Babasının babası, şair Nazım Paşa ve eşi İstanbulludur. Mevlevi tarikatından olan Nazım Paşa, valiliklerde bulunmuş, özgürlükçü bir insandır. Babası, İttihatçılar devrinde Matbuat Müdürlüğü ve Hamburg Başşehbenderliği yapmış, Hikmet Beydir. Sonradan ticarete atılan Hikmet Bey, zarar edince gazete idare müdürlüğü yapar ve daha sonra, Kadıköy'de Süreyya Paşa sinemasının müdürü olur. Uzun yıllar gazete yazarlığı yapan, oyun yazarı Celalettin Ezine, Nazım Hikmet'in halasının oğludur.

Annesinin büyükbabası Mustafa Celalettin Paşa, Borjenski soyadlı bir Polonyalıdır. Ancak Slav ırkından değil, Gagavuz denilen Hıristiyan Türklerindendir. Daha Polonya'dayken Türkçeyi lehçeleriyle bilen Borjenski, Türkoloji bilgini, askeri mühendis ve topografya ressamıdır. Bir gruba katılarak yurdumuza gelir ve Müslüman olur. Ömer Paşanın kızı Saffet Hanımla evlenir. Oğulları Enver Paşa, Türkçeye özelliğini kazandırma savaşının önderlerinden, ünlü bir dil uzmanıdır. Önemli görevlerle Hindistan'da, Çin'de, Japonya'da bulunur. Fakat asıl Tisalya'daki Golos kumandanlığıyla anılır. Son dönemlerinde Erenköy'de özel bir lise açmış ve çok öğrenci yetiştirmiştir.

Enver Paşa, Nazım Hikmet'in annesi ressam Celile Hanımın ve yine ressam olan teyzesi Sara Hanımın babasıdır. Enver Paşanın Mehmet Ali adında yetenekli bir mühendis, ressam ve şair olan oğlu, çocuk yaşta gönüllü olarak Balkan savaşına katılmış ve Çanakkale'de şehit olmuştur. Nazım Hikmet, özellikle bu dayısının etkisi altında kalmıştır.

Berlin Kongresinde, Osmanlı Devletinin temsilciliğini yapmış olan Müşir Mehmet Ali Paşa da Nazım Hikmet'in anneanne tarafından büyük dedesidir. Mehmet Ali Paşa, Hügönot asıllı Alman'dır. Aslında Protestan mezhebini kabul ettiği için Almanya'ya göçen Fransızların soyundandır. Karl de Troi ailesinden ve Magdeburgludur. On iki yaşındayken okul gemisiyle İstanbul'a gelmiş ve Kızkulesi açıklarında kendini denize atmıştır. Kızkulesi'nin bekçisi tarafında kurtarılmış, çeşitli olaylara sebep olduktan sonra ünlü sadrazam Ali Paşa onu korumasına almış ve Mekteb-i Harbiye'de okutmuştur.
Mehmet Ali Paşa hoşsohbet, şakacı bir insandır. Orduda yaşama düzeyini yükseltmiş, Avrupalı tarzı özenli giysi, çatal, bıçak gibi yenilikler getirmiştir. Kızı Leyla Hanım Nazım Hikmet'in büyükannesidir. Mehmet Ali Paşa, rakipleri tarafından Rumeli'ye isyan bastırmaya gönderilmiş, Berlin anlaşmasında Hıristiyan cemaatına hak tanımak zorunda kaldığında, "Sizi gavura bu sattı" diye, Müslüman halk el altından kışkırtılmış ve Mehmet Ali Paşa kırk dört yaşındayken Arnavut'lar tarafından linç edilmiştir.
Nazım Hikmet'in anne soyundan bir büyükbabası da Mısır ordusunun isyanına karşı kumandanlık eden Dağıstanlı Hafız Paşadır. Ali Fuat Cebesoy, annesinin teyzesinin oğludur. Mehmet Ali Aybar, annesinin teyzesinin torunudur. Oktay Rıfat, teyzesinin oğludur. Ali Fuat Cebesoy'un babası İsmail Fazıl Paşa, Nazım Hikmet'teki şairlik yeteneğini keşfeden ilk insandır.

Nazım Hikmet, ilköğrenimini İstanbul Göztepe Taşmektep'te tamamladıktan sonra, Galatasaray Lisesi ilk bölümü ve Nişantaşı Numune Mektebi'nde okumuştur. 1919 yılında bitirdiği Heybeliada Bahriye Mektebi'nden sonra, Hamidiye kruvazörüne güverte subayı olarak atanmış, geçirdiği zatülcenp hastalığından sonra, 1920 yılında askerlikten çürüğe çıkarılmıştır.

Nazım Hikmet, çok küçük yaşta şiir yazmaya başlamış ve "Mehmet Nazım" imzasıyla yayınlanan ilk şiiri "Servilikler" hececiler çevresinde büyük bir ilgiyle karşılanmıştır. Nazım Hikmet bu şiiri on dört yaşındayken yazıp, bir kenara atmış daha sonra annesi Celile Hanım tarafından bulunan şiir, Yahya Kemal'e gösterilmiş ve Yahya Kemal de bu şiiri, 1918 yılında Yeni Mecmua'da yayınlatmıştır. Aslında Nazım'ın ilk dizesi, Vâlâ Nurettin'e göre "Yanıyor!.... Yanıyor!.... Müthiş Tarrakalar" dır. Hececi şairler içinde gittikçe ün kazanan Nazım Hikmet, 1920 yılında Alemdar gazetesinin açtığı bir şiir yarışmasında birincilik kazanarak bu ününü pekiştirmiştir.

İstanbul'un işgal edildiği yıllarda direniş şiirleri yazan Nazım, arkadaşı Vâlâ Nurettin ile birlikte, 1921 yılında ulusal kurtuluş savaşına katılmak üzere Anadolu'ya geçmiştir. Nazım Hikmet, Anadolu'da özgür olacağına ve şiirlerinin oradan daha iyi duyulacağına inanmıştır. İstanbul'dan İnebolu'ya gidişlerini, kendilerinden daha yaşlı şair arkadaşları tertiplemiş ve İstanbul polis müdüriyetindeki millici polisler, sahte isim ve mesleklerle düzenledikleri geçiş tezkerelerini sağlamışlardır. Yol paralarını ise, Sirkeci'de dişçilik yapan hiç tanıyamadıkları Şevki Bey adında biri vermiştir. Nazım Hikmet Anadolu'ya geçeceğini ailesine açıklamadığı için hazırlıksız olarak buluşma yerleri olan Cenyo adındaki birahaneye gelmiş ve 1920 yılının son gecesini, Sultan Mahmut Türbesinin yanındaki Mahmudiye otelinde geçirmiştir. 1921 yılının ilk günü Sirkeci rıhtımından kalkan çok eski ve küçük "Yeni Dünya" vapuruna binerek üç hececi şair arkadaşıyla birlikte İnebolu'ya gelmiştir. Birlikte yola çıktığı şairler, Faruk Nafiz Çamlıbel, Yusuf Ziya Ortaç ve Vâlâ Nurettin'dir. Ancak Ankara'dan sadece Nazım Hikmet ve Vâlâ Nurettin'e izin çıkmıştır.

Anadolu'ya geçmek için İnebolu'da kaldıkları günlerde yine kendileri gibi Ankara'dan izin çıkmasını bekleyen Almanya'dan gelmiş genç öğrencilerle karşılaşırlar. Alman Spartakist hareketini yakından tanımış olan bu grubun içinde, sonradan CHP milletvekili olan, Mehmet Sadık Eti, Vehbi Sarıdal ve Nafi Atuf Kansu gibi sosyalizmi savunan ve Sovyetler Birliği'nden övgüyle söz edenler vardır. Onların anlatımlarıyla, Nazım Hikmet ve Vâlâ Nurettin Marxist düşünceyle tanışırlar.

Ankara'ya vardıklarında kendilerine verilen ilk görev, İstanbul gençliğini ulusal savaşa çağıran bir şiir yazmalarıdır. Yazdıkları şiir, 1921 yılının Mart ayında basılıp dağıtılır ve yankıları çok büyük olur. İsmail Fazıl Paşa, bu iki şairi Mustafa Kemal Paşa'ya takdim etmek üzere Meclis'e çağırır. Vâlâ Nurettin'e göre Mustafa Kemal, şairlerin elini sıkmış ve onlara hiçbir giriş cümlesine gerek duymaksızın, "Bazı genç şairler modern olsun diye mevzusuz şiir yazmak yoluna sapıyorlar. Size tavsiye ederim, gayeli şiirler yazınız" demiştir.

Ankara Hükümeti'nin isteğiyle Bolu'da öğretmenlik yapmaya başlarlar. Kalpak giyinmeleri, camiye gitmemeleri gibi nedenlerle din adamlarının ve eşrafın tepkisi toplayan şairleri, Ağır Ceza Mahkemesi reis vekili Ziya Hilmi korur. Ziya Hilmi onlara, Fransız Devrimi'ni, Lenin'i, Kautsky'i ve Sovyetler Birliği hakkındaki düşüncelerini anlatır. Nazım Hikmet ile Vâlâ Nurettin, kısa süre sonra öğretmenliği bırakarak, yeni tanıştıkları düşüncelerin etkisiyle Ekim Devrimi'ni yerinde yaşamak için, 1922 yılında Batum yoluyla Moskova'ya giderler. Bu kararı vermelerinde, tutucu çevrelerin baskısı, gizli polis örgütünün güvensizlik belirten davranışları ve Ziya Hilmi'nin düşüncelerinin de etkisi vardır.

Nazım Hikmet, Moskova'da yeni açılan Doğu Emekçileri Komünist Üniversitesi (KUTV)'nin ilk öğrencilerinden biri olur. Sovyetler Birliği'nde bulunduğu ilk yıllarda şiirinin biçimini ve özünü değiştirir. Serbest ölçüyle yazdığı bu dönem şiirlerinin bazılarını, 1923 yılında Yeni Hayat, Aydınlık gibi dergilere göndererek yayınlatır. KUTV döneminde aynı zamanda Türkiye Komünist Partisi'nin üyesi olur. TKP'nin "Toparlanış Kongresi" için, 1924 yazında Türkiye'ye döner. Aydınlık dergisinde çalışmaya başlar. 1 Ocak 1925'te İstanbul'un Akaretler semtinde Şefik Hüsnü'nün evinde toplanan TKP'nin 2.Kongresine KUTV delegesi olarak katılır ve Merkez Komuta üyeliğine seçilir.

Şubat 1925'te Şeyh Sait ayaklanmasının başlaması üzerine, 4 Mart 1925'te çıkarılan Takrir-i Sükun Kanunu çerçevesinde yapılan tutuklamalardan kurtulur. Ankara İstiklal Mahkemesi'nin takibatı üzerine bir süre İzmir'de saklanır ve daha sonra tekrar Sovyetler Birliği'ne gider. Ankara İstiklal Mahkemesi tarafından gıyabında 15 yıl kürek cezasına mahkûm edilir. 1926 Mayıs'ında Şefik Hüsnü tarafından Viyana'da toplanan Parti konferansına katılır. 1927 Tevkifatı'nda soruşturmaya uğrayarak, yapılan yargılama sonunda gıyaben 3 ay hapse mahkûm olur. 1928 yılında partili arkadaşı Laz İsmail (Marat) ile birlikte Sovyetler Birliği'nden Hopa'ya pasaportsuz olarak geldiklerinden ötürü tutuklanır. Ankara Ağır Ceza Mahkemesi'nin kararı sonunda 3 aya mahkûm edilir. Hopa-Ankara- İstanbul arasında geçen tutukluluk süresinde cezasını tamamlamış olduğundan, 1928 yılının sonlarında tahliye edilir.

İstanbul'a gelerek Resimli Ay dergisinde gazeteciliğe ve yazarlığa başlayan Nazım Hikmet, yayınlanan şiirleriyle ününü pekiştirir. Yeraltındaki TKP içinde çalışmalarını sürdürürken, Parti üst kadroları ile girdiği tartışmalar sonucunda, Parti'den atılır. Bu arada bazı şiir kitaplarında komünizm propagandası yaptığı iddiasıyla yargılanır ve duruşma beraatle sonuçlanır. 1932'de İstanbul'da dağıtılan bildiriler yüzünden toplu tutuklamalar olur ve Nazım Hikmet de Bursa Ağır Ceza Mahkemesi'nde yargılanır. 4 yıl ağır hapse mahkûm edilir. 1933 yılında çıkarılan, Cumhuriyet'in 10.yıl affı ile cezası düşer.

1936'da Endüstri Dokumacılar Cemiyeti kurucusu işçiler ve Hikmet Kıvılcımlı ile birlikte gizli örgüt yöneticiliği iddiasıyla tutuklanır ve 1937 Nisanına kadar tutuklu kalır. Yargılama sonunda beraat eder.1937 yılı sonlarında kendisini ziyarete gelen Ankara Kara Harp Okulu öğrencisi Ömer Deniz'i, askeri öğrenci kılığına girmiş polis sanarak İstanbul Emniyet Müdürlüğü Komünist Masası'na telefonla haber vermesinden sonra Harp Okulu öğrencilerinin tutuklanması üzerine, 1938 yılı Ocak ayında gözaltına alınır ve Ankara'ya götürülür. Mart 1938'de Askeri Mahkeme tarafından "askeri isyana tahrik ve teşvik" suçlamasıyla 15 yıl hapse mahkûm edilir. 15 yıllık cezası Askeri Yagıtayca da onaylanan Nazım Hikmet, aynı yılın yazında İstanbul'a getirilerek Donanma Davası sanıkları arasına katılır. Bu kez, arkadaşı Hamdi Şamilof aracılığıyla, 1934'de tanıdığı Yavuz Zırhlısı başgediklilerinden Hamdi Alevdaş vasıtasıyla donanmada "isyan tahrik ve teşvikçiliğinde" bulunmakla suçlanır. Askeri Mahkeme'nin yargılaması sonucunda bu davadan da 20 yıl hapis cezasına çarptırılır. Birlikte yargılandıkları Hikmet Kıvılcımlı ve Kemal Tahir'le birlikte bir süre Çankırı Cezaevinde, sonra on yıla yakın Bursa Cezaevinde yatar. 1950 yılı yazında afla tahliye olur.

Nazım Hikmet, hapisten çıkmasına rağmen açıkça polis tarafından izlenir ve kitaplarını yayınlatma olanağı bulamaz. Askeri okul geçmişi ve çürüğe çıkarılana kadar yaptığı subaylık görevi olmasına karşın, askerliği için karar alınınca, şubeden hazırlıklarını yapmak için izin alan Nazım, Refik Erduran'ın kullandığı bir sürat motoruyla İstanbul Boğazı'ndan Karadeniz'e açılır ve Bulgaristan sahillerine çıkmayı düşünürken, yolda rastladığı bir Rumen şilebiyle Romanya'ya gider. Oradan Moskova'ya geçmesi üzerine, 25 Temmuz 1951'de Bakanlar Kurulu kararıyla, Türk vatandaşlığından çıkarılır.

Nazım Hikmet, TKP'nin Yurt Dışı Bürolarında faaliyet gösterir, uluslararası kongrelere katılır, çeşitli ülkelere yolculuklar yapar, yapıtları birçok dillere çevrilir ve büyük bir ün kazanır. 1963 yılında, kalp krizi sonucu Moskova'da ölen Nazım Hikmet, Novodeviçiy Mezarlığı'na gömülür.

Nazım Hikmet, ilk şiirlerini hece ölçüsüyle yazar. Hececilerden içerik açısından farklılıklar gösterir ve onların bireyci şiir anlayışlarını benimsemez, toplumcu bir şiir anlayışını benimser. Şiirlerinin içeriği geliştikçe, hece ölçüsünün dar kalıpları yetersiz kalır ve Nazım Hikmet yeni biçim arayışlarına yönelir. Türkçe'nin zengin ses özelliklerine uyum sağlayan serbest ölçüyle yazmaya başlar.
Nazım Hikmet, kendi çağının dramını, düşüncelerini, olaylarını, değer yargılarını en iyi anlatan sanatçılar arasındadır. Onu okuyanlar, yaşadığı yılları yapıtlarından, tüm renkleri ve sorunlarıyla izleyebilir ve o dönemin macerasını bu yapıtlarda bulabilirler. Türk Kurtuluş Savaşımızdan, Asya ve Afrika'daki çeşitli kavgalara; İspanya savaşından, Habeşistan dramına; Ekim Devrimi'nden, Hindistan'a, Çin'e, İngiliz adalarına ve Dünya Savaşından, tüm gelişmelere kadar her konuya ilgi göstermiştir. Bundan dolayı uluslararası sanat çevrelerinde, dünya şairi olarak kabul edilir.

Türkçe'nin şairidir. Türk dilini yalnız Türkiye sınırları içinde hapsetmemiş, onu inkâr edenler çıkmasına rağmen, Nazım, Türkçe'ye sınırlarımızı aşırtmıştır. Vâlâ Nurettin'e göre Nazım Hikmet elbette Pantürkist değildir ama, yazı Fransızcası nasıl Fransa'da, Belçika'da, İsviçre'de, Kanada'da ve bazı eski sömürgelerde ortak dil ise, Türkiye içindeki ve Türkiye dışındaki Türkler arasında manevi köprü kuracak olan ortak Türkçe'yi, Nazım yazmıştır.

"Dünyanın en iyi insanlarından olan Türk halkını ve dünyanın en güzel dillerinden biri ve belki de en başta gelenlerinden olan Türk dilinin diyarı küfürde tanınmasına vesile olabilmek ömrümün en büyük sevinci ve şerefi olur. Bir köylü, toprağını ve öküzünü, bir marangoz, tahtasını ve rendesini nasıl severse ben de Türk dilini öyle seviyorum." Nazım Hikmet

YAPITLARI:Güneşi İçenlerin Türküsü - 1928, 825 Satır - 1929, Jakond ile Sİ-YA-U - 1929, Varan 3 - 1930, 1+1=1 - 1930, Benerci Kendini Niçin Öldürdü - 1932, Gece Gelen Telgraf - 1932, Kafatası (oyun) - 1932, Bir Ölü Evi (oyun) - 1932, Taranta Babu'ya Mektuplar - 1935, Unutulan Adam (oyun) - 1935, Simavne Kadısı Oğlu Şeyh Bedreddin Destanı - 1936, Memleketimden İnsan Manzaraları - 1941, Kuvâyi Milliye - 1941, İvan İvanoviç(oyun)-1956 Ölümünden sonra yayınlananlar: Saat 21-22 Şiirleri-1965, Şu 1941 Yılında - 1965, Sabahat - 1965, İnek - 1965, Ferhat ile Şirin - 1965, Kan Konuşmaz (roman) - 1965, Rubailer - 1966, Yeni Şiirler -1966, Dört Hapishaneden - 1966, Ocak Başında / Yolcu - 1966, Yusuf ile Menofis - 1967, Yaşamak Güzel Şey Be Kardeşim - 1967, Kemal Tahir'e Mahpushaneden Mektuplar (mektup) - 1968, Oğlum, Canım Evladım, Mehmedim - 1968, Sevdalı Bulut (masal) 1968, Bursa Cezaevinden Vâ-Nû'lara Mektuplar 1970, Demokles'in Kılıcı - 1974, Nazım ile Piraye - 1975, Tüm Eserleri 1975-80'de Asım Bezirci tarafından 8 cilt olarak hazırlandı. 1988-92 arasında yayınlanan bütün yapıtları dizisinden şiirleri (8 cilt), çeviri şiirleri (La Fontaine'den Masallar, 1 cilt), mektupları (3 cilt), oyunları (5 cilt), romanları (3 cilt), öyküleri (1 cilt), çeviri öyküleri (1 cilt), masalları (1 cilt), yazıları (5 cilt) ve konuşmaları (1 cilt), toplam 29 cilt olarak yayınlandı.

Hiç yorum yok:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin